Nenechávejte si přeposílat emaily

Jiří Zralý,

Některé vám totiž nemusí dorazit. Důvodem je ochrana proti “padělaným” emailům, které se zneužívají ke spamování.

Co označuji za “padělaný” email? Je to email, který odešlu z účtu na své doméně (blueboard.cz), ale jako odesílatele nastavím třeba zeman@hrad.cz. To jde udělat velmi jednoduše, umí to každý emailový klient. Ano, i vy můžete mít zítra ve schránce pozvání od Zemana na skleničku.

A jak to souvisí s přeposíláním emailu? Přeposílání totiž funguje tak, že přesměrovaná schránka přijme email a znovu ho pošle dál. Přitom ale ponechá původního odesílatele, a sebe jako odesílatele nepřizná. Tedy email vlastně “padělá”.

Jednoho dne se poskytovatelé rozhodli proti padělaným emailům bránit. Začali tedy zjišťovat, zda server, od kterého email přichází, souhlasí s doménou odesílatele (vysvětluji na konci článku). Pokud ne, emaily svým klientům do schránek nedoručí a zahodí je. Samozřemě včetně všech přesměrovaných.

Pokud jsem předchozí odstavec vysvětlil srozumitelně, mělo by z něho být jasné, že pokud přeposílací schránka a cílová schránka jsou u stejného poskytovatele, tak email se vždy doručí. Pokud to tak máte, nemusíte se ničeho bát.

Jak to tedy vyřešit?

Ideálně emaily nepřeposílejte. Vžijte se do toho odesílatele. Pošlete zprávu na email A a někdo vám odpoví z emailu B.

Zrušte si přesměrování a připojujte se do ostatních schránek přímo ze svého emailového klienta. Většina klientů již umí účty sjednotit do jedné doručené pošty, takže pohodlnost by měla zůstat.

Jak to funguje z technického hlediska?

Jak si server příjemce ověřuje, zda email přichází ze správného serveru? Používají se k tomu tzv. SPF záznamy, které se zapíší do DNS domény odesílatele. Do takového záznamu se napíše “Poštovní server odesílatele musí mít IP adresu 1.2.3.4” (samozřemě je to zapsáno speciální syntaxí).

Takže server příjemce vidí IP, ze které email přichází a zeptá se SPF záznamu na povolené IP. Pokud nesouhlasí, email odmítne nebo označí jako spam. A u přeposlaného emailu tyto IP nesouhlasí, protože mailserver původního odesílatele má jinou IP než mailserver, který email přeposlal.

 

Buďte první a napište komentář.

Komentáře